het vanuit verschillende theoretische en methodologische invalshoeken.
Het eerste, historiografische artikel in dit katern onderwerpt die aan een
nadere beschouwing. Van daaruit worden alvast enkele aanbevelingen
voor nader onderzoek gedaan. De twee daaropvolgende artikelen geven
concrete voorbeelden van mogelijke benaderingen van de vroege film van-
uit een feministisch perspectief. Heide Schliipmann kijkt in haar bijdrage
naar de verschillende posities van vrouwen op en voor het witte doek in
de context van de vroege film. Eva Warth beschrijft de bijzondere indruk
die de vroege film maake op de hedendaagse toeschouwer, en ontwikkelt
op basis hiervan een aantal noties betreffende representatie-strategieén en
de betrokkenheid van die toeschouwer.

Bert Hogenkamp | Mieke Lauwers

TIDSCHRIFT VOOR MEDIAGESCHIEDENIS — 1999 [2] 1

De Vara, de ootlog en de doofpot

Waarom de Van Imhoff-affaire nooit het televisiescherm heeft
gehaald

Chris Vos

Geruchtmakende tvelevisieprogramma’s — misschien wel vooral degene die niet
worden witgezonden — leren ons veel over de op dat moment beersende cultuur.
Een aflevering van Vara’s actualiteitenrubriek ACHTER HET NIEUWS was in
1965 (en nog een keer in 1966) zo'n geruchtmakend televisieprogramma — dat
inderdaad nooit is uitgezonden. Het ging om een documentaire over de Van
Imboff-affaire, waarbij door dubieus optreden van Nederlanders tijdens de begin-
dagen van de Tweede Wereldoorlog in Nederlands-Indi¢ vierhonderd Duitse ge-
interneerden op een zinkend schip om het leven kwamen. Tot nu toe is aan deze
kwestie weinig aandacht besteed. Chris Vos neemt in dit artikel het voortouw.

De meeste rellen uit de Nederlandse televisiegeschiedenis zijn bekend.
Het interview met een muiter van de Zeven Provincién in DAG KONIN-
GINNEDAG (1957), de satire over de aanbidding van het televisiebeeld in
ZO IS HET TOEVALLIG OOK NOG ’S EEN KEER (1964) en de interviews in
ACHTER HET NIEUWS met de psycholoog Hueting over oorlogsmisdaden
tijdens de politionele acties in Indonesié (1969), zijn vaak geciteerd (zij
het minder onderzocht) als ‘mijlpalen’ in de Nederlandse televisiegeschie-
denis.

Hoewel soms de conclusie over de betekenis van dit soort incidenten
al te snel wordt getrokken, is die belangstelling op zichzelf terecht. Het
lijdt geen twijfel dat dit soort incidenten op z'n minst een stuwende rol
kunnen spelen in de discussies over maatschappelijke en politieke proble-
men. En dat ze binnen zekere grenzen kunnen gelden als een thermome-
ter voor het maatschappelijke klimaat. Zij kunnen ons veel vertellen over
de waarden en normen die er binnen de omroep werden gehanteerd, over
de smalle marges van de toenmalige televisiecultuur, over het wereldbeeld
van bestuurders en publiek.

In dat licht bezien is het merkwaardig dat één televisierel vrijwel verge-
ten is. Het gaat om een zaak die vier jaar voor de beruchte interviews met
Hueting in ACHTER HET NIEUWS bij de Vara-televisie speclde: de zoge-
heten Van Imhoff-affaire. In 1965 en 1966 verbood de Vara-directie tot

TIJDSCHRIFT VOOR MEDIAGESCHIEDENIS — 1999 [2] 1

th




Het oude en trage
stoomschip de Van
Imhoff, waarop
473 Duitse
geinterneerden
i Titanic-achtige
taferelen niet

overleefden

Bron: A.J.J. Mulder,

Koninklijke

Paketvaart

Maatschappij

(Alkmaar 1991,

p. 96)

?

tweemaal toe een documentaire van Dick Verkijk over de dubieuze om-

standigheden waaronder tijdens de Japanse inval meer dan viethonderd

Duitse geinterneerden in het toenmalige Nederlands-Indig de dood von-
den. ‘Ben zwarte bladzijde in de geschiedenis’, schreef Lou de Jong over
dit oorlogsdrama, maar voor de Vara was het een bladzijde die liever niet
gelezen (en bekeken) mocht worden.” .

Het incident en de nasleep ervan zijn later, in 1986, uitgebreid door
maritiem historicus Bezemer beschreven.* Maar de reactie en besluitvor-
ming die binnen de Vara plaatsvond over deze kwestie is grotendeels onbe-
sproken gebleven. Dat is jammer, want juist zo’n incident kan, zoals boven
betoogd, een goede momentopname geven van de televisiejournalistiek
binnen een (ook toen) progressieve omroep als de Vara. Deze organisatie
doorliep juist in deze periode een veranderingsproces, waarbij fundamen-
tele wijzigingen van de journalistieke ‘conventies’ zichtbaar werden. En dat
proces verliep niet zonder groeipijnen. Het Van Imhoff-incident was zo'n
pijnlijk moment. Het verbod leidde tot felle discussies over de ethische
grenzen van de televisiejournalistiek, het kostte Dick Verkijk zijn baan bij
de Vara, en het leidde, zo is de basisstelling van dit artikel, uiteindelijk tot
een grotere vrijheid voor de nieuwsredactie, een klimaat waarbinnen de

TIJDSCHRIFT VOOR MEDIAGESCHIEDENIS — 1999 [2] 1

latere Hueting-interviews over de misdaden bij de politionele acties zonder
veel interne problemen uitgezonden konden worden.

Titanic-taferelen

Het begin van de affaire lag — voor wat het Vara-bestuur betreft — in de-
cember 1964. Toen rinkelde bij de toenmalige Vara-televisiesecretaris Jan
Willem Rengelink de telefoon. Zijn voorzitter, Jaap Burger, meldde zich
aan de lijn. Of Rengelink eigenlijk wel wist wat de onder hem sorterende
redactie van Vara’s actualiteitenrubriek ACHTER HET NIEUWS aan het
uitvoeren was? Burger was getipt vanuit ‘een’ ministerie dat men bezig
was om zeer gevoelige zaken overhoop te halen en hij zou het waarderen
als zijn secretaris daar wat aan zou doen.?

Wat was er aan de hand? In 1964 was freelance journalist Dick Verkijk
op het spoor gekomen van vermeende Nederlandse oorlogsmisdaden in
Indig, via een knipsel uit een Duits boulevardblad dat hem door AcHTER
HET N1EUWS-hoofdredacteur Herman Wigbold was bezorgd. In eerste in-
stantie hechtte hij, juist omdat het een boulevardblad was’, weinig geloof
aan de kwestie. Maar in de loop van zijn onderzoek merkte hij al snel dat
het hier bepaald niet ging om een gedachtespinsel van een oververhitte
boulevardjournalist, maar om ‘een hoogst ernstige zaak, die eenvoudig in
de doofpot was gestopt’.*

Voor die ‘hoogst ernstige zaak’ moeten we terug naar de dagen van de
Japanse invasie van Indig, in 1942. We volgen hier de versie, zoals die later
door Bezemer is weergegeven in zijn geschiedenis van de koopvaardij.’ Na
de Duitse bezetting werden in Indié op grote schaal NsB’ers en Duitse
burgers geinterneerd. Daarbij was niet echt zachtzinnig geopereerd, vol-
gens Bezemer werden ook onschuldige ‘“vijandige onderdanen’ als Denen,
Belgen, Joegoslaven, Hongaren en zelfs uit Duitsland gevluchte joden en
niet-joodse statenlozen opgepakt. De behandeling van deze groep was
hard, soms zelfs op het sadistische af. In januari van 1942 rukten de Japan-
ners snel op, landingen volgden op Borneo en Celebes. De invasie van
Java leek op handen. Het leidde tot het besluit om de Duitse geinter-
neerden met de grootste spoed per Kpm-schip af te voeren naar Brits-
Indi& de groep werd als een gevaar beschouwd omdar ze de agressor in-
lichtingen zouden kunnen verstrekken over de Indische omstandighe-
den. De cerste twee schepen met geinterncerden beteikten veilig hun be-
stemming Bombay. Voor de laatste zending van 473 Duitsers — volgens
Bezemer voor het grootste gedeelte bestaande uit zendelingen, priesters,
bejaarden, geleerden en zeelieden — werd de Van Imhoff van de xpm ge-
vorderd voor het transport.

TUDSCHRIFT VOOR MEDIAGESCHIEDENIS — 1999 [2]1

o




7|

Op 28 januari 1942 vertrok dit oude en trage stoomschip uit Padang.
Maar de volgende dag al werd het schip ontdekt door een Japanse bom-
menwerper. Een voltreffer in het voorschip beschadigde de Van Imhoff
zodanig, dat het al snel reddeloos zinkende was. De bemanning en het be-
wakingsdetachement verlieten in paniek, voorafgegaan door de gezagvoer-
der, het zinkende schip, de geinterneerden zonder reddingboten achrerla-
tend. Volgens sommige getuigenissen werden zelfs de buitenboordkranen
en pompen opzettelijk door de bemanning opengezet en vernietigd, om
het schip zo snel mogelijk (inclusief de gevangenen) te laten zinken.®
Inmiddels hadden de gevangenen zich weten te bevrijden en wisten ze een
aan verroeste davits vastzittende boot in het water te krijgen. Vergezeld
van een aantal losse bamboevlotten waren dat de enige beschikbare red-
dingsmiddelen die nog aan boord waren gebleven. Naar schatting zo'n ze-
ventig Duitse gevangenen konden vanuit hun drijvende onderkomen een
paar uur later de Van Imhoff onder zien gaan. Aan boord moeten zich
volgens getuigenissen Titanic-achtige taferelen hebben afgespeeld.” Meer
dan vierhonderd geinterneerden zijn-met het schip de diepte in gesleept.

Daarmee was de ellende nog niet voorbij. De volgende dag kwam een
ander xpM-schip, de Boelongan, op zoek naar overlevenden, ter plekke
aan. De Boelangan had van de Nederlandse autoriteiten een (achreraf)
rampzalige instructie meegekregen: van de Duitse geinterneerden moch-
ten alleen de ‘betrouwbare elementen’ aan boord worden genomen en de
rest moest worden belet om de kust te bereiken.' Toen de Boelangan de
ronddrijvende geinterneerden in zicht kreeg (de bemanning van de Van
Imhoff was toen al op weg naar de kust en zou daar veilig aankomen),
werd daarom eerst geinformeerd of er Nederlanders onder hen waren.
Een van de Duitsers (uitgerekend een Duitse jood) zwom vast naar het
schip om een lijn in ontvangst te nemen. Maar toen de Boelongan ver-
nam dat er geen Nederlanders waren, vertrok het schip, met achterlating
van de drenkelingen. Van de Dhuitsers zouden er uiteindelijk 66 de vast
wal bereiken. De rest verdronk. : :

Vastbijters

Het incident had al tijdens de oorlog de aandacht van de Duitsers getrok-
ken. De overlevenden . waren na de capitulatie van Indié voor een deel
naar Duitsland teruggekeerd en hun verhaal -werd in 1943 in een aantal
bladen gepubliceerd. Ook na de oorlog werden er van Duitse zijde po-
gingen ondernomen om de betrokken gezagvoerders aan te klagen. Met
weinig succes.” En in 1963 werd er — met enige publiciteit omgeven — in
Hamburg een gedenkteken voor de omgekomenen opgericht.

TIJDSCHRIFT VOOR MEDIAGESCHIEDENIS — 1999 [2] 1

Die publiciteit vormde de aanleiding voor ACHTER HET NIEUWS om
de affaire verder uit te zoeken. Een aantal dagen na de interventie van
Burger schreef Rengelink aan zijn voorzitter een vertrouwelijke en sussen-
de brief, waarin hij Burger liet weten dat hij zich geen zorgen hoefde te
maken. Hij had hoofdredacteur Wigbold op het matje geroepen. Daarbij
bleek dat allerlei instanties geweigerd hadden om mee te werken aan het
onderzoek naar de affaire, en het was ‘op zichzelf al zeer twijfelachtig, of
over zodanige informaties beschikt zal kunnen worden, dat een duidelijk
inzicht in deze aangelegenheid zal kunnen worden verkregen’. Maar zelfs
als Wigbold of Verkijk hun informatie boven water zouden kunnen tillen,
‘dan nog rijst de vraag of — zoals ik het tegenover Wigbold heb geformu-
leerd — een zwarte bladzijde uit de geschiedenis van 22 jaar geleden beslist
moet worden opengeslagen’. ‘Daarvoor zouden dan wel zeer dringende re-
denen moeten bestaan, die ik nog niet zie.” Wel had Rengelink Wighold
niet belet om verder onderzoek te verrichten. Maar een uitzending zou
niet zonder zijn voorafgaande toestemming mogen plaatsvinden, al zou
het zover waarschijnlijk niet komen.”

TIJDSCHRIFT VOOR MEDIAGESCHIEDENIS — 1999 [2] 1

Vara-televisie-
secretaris Jan
Willem Rengelink.
Hij kreeg van zijn
voorzitter Jaap
Burger het
dringende verzoek
de redactie van
ACHTER HET
NIEUWS in toom te
houden, ofwel: te
zorgen dat de
affaire Van Imhoff
in de doofpot bleef
Bron: Nederlands
Audiovisueel Archief



Rengelink had zijn ondergeschikten onfierscfhat. Wigbold had, -ondeAr
meer door een documentaire over de kw.estle I\'IICUW-Gl:IlnCa, al een stei{j
ge reputatie als vastbijter opgebouwd. Hij was in 1962 bmne_ngekomer; 211)
de rubrick als opvolger van Arie Kleywegt en profileerde z.1ch all sncl als
cen voorvechter van onafhankelijke journalistiek. D'flt was in een tijd da;
de verzuilde omroepen in feite nog als een sp&eckb;{us X;{ieil beschouw:

i roanisaties zeker geen vanzelfsprekendheid.
Vmgfclzegﬁiilfed niet veel onier yoor Wigbold. Ook toen al was hij
een geéngageerd journalist, allergisch voor onrecht. ‘Niet met het slag-
zwaard, Dick, maar met de lancet’, ﬁ)lacht volgens overl;\;créng d(iej :?zlfi—

77 Nederland tegen hem te zeggen, toen hij daar z -
fiﬁ;ﬁ Zixr—lri:;cjbegon. Voor de Vara had 1’11} al een aantal spraakma.ken—
de reportages op zijn naam. In 1963 was hij als eerste Nederla.nds§ jour-
nalist met een filmploeg van ACHTER HET NIEU.\WS'OOSt—l:Europa bmn}clenc-1
gekomen. En in een documentaire over Auschv‘.ntz in het jaar daarop ha
hij schokkende archiefbeelden verwerkt. Dat VICI. des tt's meer op, omdat
Lou de Jong in zijn (eerste) serie over iie bezetting, die beelden be}mgt
nfet had gcbruikt. Dat daarover gevoeligheden be_stonden, bleg.tk_ uit de
reactie van Vara-hoofdbestuurslid Meyer Sluyser, die naar aank?ldmg varli
de uitzending over Auschwitz van ‘de oude beproefde Va.raavnend Did
Verkijk jr’ — hij bedoelde dat ironisch — een woedende brief schreef naar

zijn medehoofdbestuursleden:

‘Het in hoge mate beschamende van de uit-zending was, dat men 20
nodig de koffertjes van Nederlandse joden, dJC. er Waren Vergast, en (%15
door de Polen (uit propagandistische overwegingen en niet uit piéteit)
worden bewaard en tentoongesteld, op het scherm moest brenge:n.
Met de namen nog cens duidelijk met witte verf opgehaald, Zod.at fe-
dereen kon lezen: A. de Miranda etc. Wat is‘ fiat voor een stel sadjstfen,
dat wij op de tv-afdeling te eten geven? Begrl]pc'n d.1e mensen t.ian niet,
dat men geen zout moet wrijven in wonden, -dxe zich, lc_;eluqugl,1 gbaba_n—
deweg beginnen te sluiten? (...) Zowel Rengfllnk als De Troye hebben
mij verzekerd, dat zij mijn bezwaren delen.™ .

Hoewel Meyer Sluyser als een last.post bekend stond en wel 1zneer van
dit soort epistels binnen de vereniging l‘om‘lzoﬂdf mag hct.— ze eé glizrl'e'n
de laatste zinsnede — duidelijk zijn dat de omgeving waarbinnen de ;i—
sche jdurnalistiek bij de Vara moest fu.n.ctlonerc.n vaak verre van gem 1;
kelijk was. Verkijk trok zich van die knflek overigens weinig aan (en oo

dat lijke tekenend voor de interne situatie). HTJ lette — zel hij later — meer
van een ovetlevende uit Theresiénstadt, die ook een naam

op de reactie . e ook een 1
i had herkend: ‘Nu weet ik wat er met mijn vriend is ge-

op een koffer
beurd.”

TIJDSCHRIFT VOOR MEDIAGESCHIEDENIS — 1999 [2]1

Dick Verkijk,
samensteller van de
nooit uitgezonden
ACHTER HET
NIEUWSs-uitzending
over de Van
Imhoff-affaire

Bron: Nederlands
Audiovisueel Archief

Ethiek

Na eerst een hoop tegenwerking te hebben ondervonden, boekte Verkijk
al snel voortgang in zijn onderzoek. Hij wist een aantal belangrijke getui-
gen op te sporen. De gezagvoerders van de twee schepen, die hij telefo-
nisch benaderde, weigerden weliswaar elk commentaar, maar de stuurman
van de Boelongan (die tweehonderd meter van de Vara-studio bleek te
wonen) was wel bereid om te praten. Hij bevestigde, nog steeds geleweld
door de kwestie, het verhaal. Ook cen aantal Duitse overlevenden werd
door Verkijk geinterviewd.

In januari 1965 was Verkijk zover dat hij zijn documentaire kon samen-
stellen. Het werd een programma van 25 minuten, klassiek opgebouwd
uit een mix van commentaar, archiefmateriaal en interviews met getuigen.
Verkijk had bij zijn research ook beeldmateriaal te pakken gekregen: films
van aanvallen van Japanse vliegtuigen op Nederlandse schepen en groeps-
foto’s van de Duitse gevangenen. Van het programma is de tekst — zij het
in bewerkte vorm — bewaard gebleven.” Na een inleiding over de histori-
sche achtergrond komt een aantal overlevenden aan het woord, onder wie

TIJDSCHRIFT VOOR MEDIAGESCHIEDENIS — 1999 [2] 1




cen lid van het bewakingsdetachement van de Van Imhoff: ‘Het reddings-
materiaal aan boord was absoluut onvoldoende. Bovendien, ik had altijd
gedacht, dat de kapitein als laatste van boord hoorde te gaan. Maar toen
wij in de sloepen gingen, was de hele bemanning er al af.” Tegen de ge-
vangenzittende Duitsers was gezegd dat geschoten zou worden, als zij zou-
den proberen om in de boten te komen. Eén Duitser die toch probeerde
in de boten te komen, werd door zijn pols geschoten. Hij viel in het water
en werd vervolgens door de Nederlanders opgepikt en meegenomen. Het
was de enige belangrijke getuige die Verkijk niet had kunnen opsporen
(later bleek dat hij omgekomen was aan het Oostfront).

De Duitse overlevende Albert Vehring legde ook een zeer bezwarende
verklaring af. Hij was in de vlet terechtgekomen die met Duitsers na het
zinken ronddreef, samen met nog een aantal bemande vlotten. Zij zagen
de volgende dag de Boelongan naderen: ‘Van het kleinste vlot is een zeke-
re Schonmann naar de Boelongan gezwommen. Er stond aan boord ie-
mand klaar met een lijn, maar toen hij vlakbij was, werd hem toegeroepen
dar hij niet aan boord mocht komen en terug moest zwemmen. Toen
voer de Boelongan verder.” Schénmann verdronk. Later bleek — volgens
de verklaringen van de overlevenden — dat de enige Duitser die door de
bemanning was gered (die met de kogel in zijn pols) gedwongen werd tot
het ondertekenen van een verklaring dat de Duitsers aan het muiten wa-
ren geslagen en dat ze daarom achtergelaten waren. De muiterij werd ech-
ter door alle betrokkenen in de documentaire ontkend. Over de schuld
was de bootsman van de Boelongan duidelijk: ‘Niettegenstaande mijn
broer door de Duitsers is doodgeknuppeld, en die gasten zes miljoen jo-
den vermoord hebben, hadden we die mensen moeten redden’.”

De documentaire werd afgesloten met een overzicht van de gang van
zaken na de oorlog: de rijksrecherche had een onderzoek ingesteld — en
verder gebeurde er niets. Volgens de afspraak met de Vara-leiding, die in
december was gemaakt, werd de documentaire nu voor keuring voorge-

legd aan televisiesecretaris Rengelink. Over wat zich toen heeft afgespeeld

is enige correspondentie bewaard gebleven. Rengelink had aan het hoofd
van de televisiedienst, . te Nuyl, advies gevraagd. En gekregen. Te Nuyl
vond weliswaar dat er een aantal wijzigingen zouden moeten worden
aangebracht, maar wilde de documentaire wél uitzenden. Op 19 januari
verbood Rengelink echter de uitzending en hij motiveerde zijn afwijzing
een aantal dagen later uitgebreid in een memo aan Wigbold. Daarin trok
hij allereerst de resultaten van het onderzoek van Verkijk in twijfel. Wel-
iswaar, zo stelde hij, was het misschien mogelijk geweest om meer Duit-
sers te redden, maar ‘hoe die uit een groep van soo hadden moeten wor-
den geselecteerd is niet duidelijk, evenmin als het antwoord op de vraag,
wat zou zijn gebeurd, als de kleine Nederlandse bewakingsgroep gecon-

TIJDSCHRIFT VOOR MEDIAGESCHIEDENIS — 1999 [2] 1

fronteerd zou zijn met een uiteraard wanhopige groep van oo mensen’.
Maar zelfs als hier sprake zou zijn geweest van handelingen die in strijd
waren met het volkenrecht, zou Rengelink niet tot goedkeuring zijn over-
gegaan — in het nu volgende citaat wordt een wezenlijk punt aangeroerd:

‘Ethisch is er iets te zeggen voor de redenering dat men zijn kritiek op
oorlogsmisdaden elders alleen maar krachtiger en overtuigender maakt,
wanneer men ook de hand in de eigen boezem durft te steken en be-
reid is eigen fouten te erkennen. Deze “ethische” benadering deel ik
beslist niet. Integendeel. De erkenning dat Nederland — zij het inci-
denteel — een fout of zelfs fouten heeft gemaake, kan juist een verzwak-
king betekenen van onze opvatting, dat het in de eerste plaats de Duit-
sers zijn geweest, die (...) een haat-psychose hebben veroorzaake, die
hier en daar buiten de Nazi kringen tot felle reacties heeft geleid. (...)
Dit soort incidenten als schuld belijden moge ethisch fraai zijn, feite-
lijk zijn zij niet ter zake doende. (...) Bij mij bestaat geen enkele be-
hoefte aan een ethisch masochisme, dat de grote allesoverheersende
schuld der Duitsers in de ogen van her publiek kan verzachten. Zeker
niet in een tijd, waarin de vraag van de begindiging van de berechting
der Duitse oorlogsmisdadigers een actuele zaak is.’

Vooral dat laatste was voor Rengelink, zo stelde hij later in zijn ongepu-
bliceerde autobiografie, een belangrijke motivering voor zijn afwijzing.
Juist in deze tijd was de discussie over verjaring van ootlogsmisdaden aan
de orde in Duitsland en Rengelink was bang dat de Duitse pers de Van
Imhoff-affaire zou gebruiken om ervoor te pleiten dat de vervolging als-
nog gestaakt zou moeten worden.”

Voor Rengelink was dus de nieuwswaarde (en daarmee natuurlijk im-

-pliciet de persvrijheid) ondergeschikt aan een ‘hoger’ doel: het straffen

van de Duitsers. Het veronderstelde effect doet overigens wat merkwaar-
dig aan als men bedenkt dat publicaties in de Duitse bladen juist voor

Wigbold de aanleiding waren geweest om het onderzoek naar deze affaire
te starten.

Andere normen

De reactie van Herman Wigbold liet niet lang op zich wachten. Op 27 ja-
nuari schreef hij een uitgebreid antwoord aan Rengelink, waarin hij nog-
maals pleitte voor een uitzending. Hij haalde daarvoor drie redenen naar
voren, en ook die reactie is het waard uitgebreid te citeren:

THDSCHRIFT VOOR MEDIAGESCHIEDENIS — 1999 [2] 1



Hoofdredacteur
van ACHTER HET
NIEUWS Herman
Wigbold, voor wie
de affaire
uitgroeide ‘tot een
morele kwestie’
Bron: Nederlands
Audiovisueel Archief

‘. Men heeft pas het recht anderen hun misdaden in alle scherpte te
verwijten als men bereid is eigen fouten te erkennen. (...) Wij hebben
alleen tot raak de feiten te brengen. (...) Geen weldenkend mens (...)
zal door het zien van deze film tot de conclusie komen dat er nu iets
aan de schuld der Duitsers is afgedaan. (...)

2. Het zou voor het Nederlandse volk uiterst nuttig zijn eens met een
minder gelukkige episode uit de tijd van de oorlog en bezetting te
worden geconfronteerd. (...) Juist de laatste jaren wordt de Nederlan-
der voortdurend geconfronteerd met de gebeurtenissen uit de bezet-
tingstijd, via boeken, kranten en televisie. (...) Een van de meest on-
aangename bijverschijnselen is echrer dat men bezig is zichzelf op een
voetstuk te plaatsen, dat men zich heldhaftiger ziet dan met de werke-
lijkheid overeenkomt. (...) In die omstandigheden is het naar mijn me-
ning de taak juist van een progressieve organisatie ook eens een andere
kant te laten zien. (...)

3. (...) Een van de eerste eisen van de journalistiek is dat men geen
nieuws achterhoudt. (...) Dit betekent niet dat de televisie ten koste
van alles nieuws mag brengen, maar er moeten wel zéér zwaarwegende
factoren zijn om het niet te doen.™

TIDSCHRIFT VOOR MEDIAGESCHIEDENIS — 1999 [2] 1

Daarmee waren de stellingen betrokken. Aan de ene kant stond Wigbold,
met aan zijn zijde de unanieme televisiesectie, met een pleidooi voor onaf-
hankelijke journalistiek. Aan de andere kant Rengelink, als vertegenwoor-
diger van het dagelijks bestuur en van het hoofdbestuur, die voor die jour-
nalistiek een geheel eigen — maar wel van hogerhand geleide — taak zag
weggelegd, waarbinnen van redactionele onathankelijkheid op essentigle
punten geen sprake kon zijn. Dat dit standpunt gedeeld werd door zijn
medebestuurders is wel zeker, niet alleen door de eerder geciteerde brief
van Meyer Sluyser, maar ook door de positie van Burger in dit geheel. La-
ter zou Rengelink over Burger schrijven, dat hij vond dat dit programma
pas kon worden uitgezonden ‘na nog een generatie, omdat dan niemand
meer weet hoe het werkelijk in 1940-1945 was’.”

Daarbij moet aangetekend worden dat een groot gedeelte van de
bestuurlijke elite van de Vara bestond uit mensen die hun sporen in het
verzet hadden verdiend. Dat gold in ieder geval voor Rengelink, Meyer
Sluyser en Burger (de laatste was Engelandvaarder geweest en speelde na
de oorlog onder meer een belangrijke rol bij de zuivering). Het voorma-
lige verzet roerde zich vaak over de manier waarop de media de oorlog af-
beeldden. Elke afwijking van de norm — en die lag bij de heldhaftigheid
van de goede kant en de misdadigheid van de foute tegenpool, een positie
die ook door het televisieprogramma pE BEZETTING. werd ingenomen® —
werd, soms binnenskamers, soms ook in luidruchtige publiciteit, heftig
aangevallen.” Een verzetsverleden werd in deze periode, waarin de ootlog
steeds meer ter discussic kwam, een belangrijke eigenschap voor een maat-
schappelijke carriére. Door de vertegenwoordiging van het verzet in vrij-
wel alle bestuurslagen van de verzuilde organisaties (vooral in de protes-
tantse en socialistische) kan men hier spreken van een machtige pressie-
groep. Ook daarom is de commotie rond de Van Imhoff interessant: het
toont het wereldbeeld van een oude politieke elite én een nieuw bewust-
zijn dat zich niet alleen in een andere positie tegenover de oorlog vertaalt,
maar ook in een ander soort journalistiek.

De reactie van Wigbold had Rengelink geraakt. Een dag later lag er al
een antwoord op de mat bij Wigbold, een vertrouwelijk memo waarin
Rengelink nogmaals zijn argumenten uiteenzette en inging op de verwij-
ten van Wigbold. Maar ‘waar er geen nieuwe gezichtspunten zijn, zie ik
niet in, waarom ik thans tot een andere beslissing zou moeten komen.™
En daarna volgde een rechrstreekse aanval:

‘Toen ik in de uitzending de woorden hoorde “Wij willen nict oorde-
len of veroordelen”, vond ik dar rijkelijk hypocritisch. U zegt hetzelfde
nu opnieuw. Maar dan bent U toch volkomen ongevoelig voor de uit-
werking van wat U in dit geval via de televisie toont. Het is een dra-

TIJDSCHRIFT VOOR MEDIAGESCHIEDENIS — 1999 [2] 1




matische vorm van verslaggeving, die een veroordeling is. Zij heeft mij
emotioneel verontwaardigd en zij zal dat honderdduizenden doen.’

Daar blijkt voor Rengelink dus cen ander (naast het verjaringsdebat over
de oorlogsmisdaden) principieel punt te liggen: de televisie viel niet zo-
maar te vergelijken met de pers. Nieuws, zo stelde hij, was de affaire niet,
er was immers al over gepubliceerd in een Duits weekblad, al had geen
enkele Nederlandse krant die publicatie overgenomern. Maar zelfs als een
Nederlandse krant zou publiceren, dan zou dat iets geheel anders zijn:

‘Een krant — denk b.v. maar eens aan V7ij Nederland — schrijft voor
een kleinere of grotere groep van in het algemeen gelijkgezinden. Dat
is fundamenteel iets anders dan de televisie, waar het geschreven
woord wordt vervangen door het zoveel indringender beeld en waar
men uitzendt voor het gehele Nederlandse volk. Daz eist andere nor-
men en een andere benadering. [cursivering cv]

Beroering

Andere normen en een andere benadering: het is een sleutelzin. Een zin
die typerend lijkt voor de houding van de verzuilde elite tegenover de te-
levisie. De opkomst van de televisie was met angst omgeven geweest en de
cerste televisierellen eind jaren vijftig en begin jaren zestig hadden die
angst alleen maar doen toenemen. De macht van het medium werd ge-
vreesd en dat had als gevolg dat in de Nederlandse situatie.de televisie met
allerlei waarborgen was omgeven. Men was zich zozeer bewust van de
(veronderstelde) uitwerking van dit nieuwe medium, dat er op voorhand
een ‘andere benadering’ moest worden toegepast, die onathankelijke jour-
nalistiele — zoals binnen de gedrukte pers bedreven — in feite uitsloot. Die
norm voor onafhankelijke journalistiek, zo kan men dan ook conclude-
ren, was dus zeker nog niet algemeen geaccepteerd binnen de media. En
de situatie van de televisie leek in dit verband meer op die van de radio,
waar ook al decennialang een traditie bestond van (soms preventieve) cen-
suur, en waar de vrijheid in veel opzichten zelfs veel meer beperkt was dan
bij de televisie.” )

Die beperkingsvrijheid kwam rechtstreeks voort uit de verzuiling: voor
de eigen parochie mochten strijdlustige kreten worden geslaakt en propa-
ganda worden bedreven, maar binnen de nationale fora moest er worden
gepacificeerd — daar heerste de rust van het overleg tussen de zuilen. Ook
de televisie was (‘voor het gehele Nederlandse volk’, schreef Rengelink)
z0’n nationaal forum. En, zo stelde hij later, je kon met de televisie best

TIJDSCHRIFT VOOR MEDIAGESCHIEDENIS — 1999 [2] 1

een beetje vooruitlopen, maar niet te veel. Je moest steeds even omkijken
of je achterban nog wel achter je liep.” Daarbij moet aangetekend wor-
den dat Rengelink bij zijn ondergeschikten (inclusief Wigbold) bekend
stond als een liberaal en verstandig bestuurder, al bleef hij zijn leven lang
de verzuiling (en dus de verzuilde omroep) toegedaan.

Met de woordenwisseling was de affaire overigens nog lang niet afge-
sloten. Verkijk was benaderd door Her Parool — een krant die goed was
ingevoerd bij de Vara en die lucht van de zaak had gekregen — om de re-
sultaten van zijn onderzock in een artikel te publiceren. Op 16 april ver-
scheen de (waarschijnlijk iets ingekorte) tekst van de documentaire in de
Amsterdamse krant. Tot grote woede van Rengelink, die vond dat daar-
mee een ‘normaal voorkomend verschil van inzicht' werd opgeblazen tot
‘een publieke zaak’.* Hoewel Verkijk daarna nog zijn excuses maakre voor
de gang van zaken (hij vond dat er van een misverstand sprake was), had
Rengelink toen al aan zijn televisiestaf laten weten dat er ‘voorlopig’ geen
opdrachten meer aan hem mochten worden verstrekt.” Overigens wijt
Verkijk achteraf gezien zijn ontslag vooral aan zijn opvattingen over het
omroepbestel: hij was een voorstander van een nationale omroep en had
zich ook als zodanig binnen de PvdA gemanifesteerd. Burger ‘heeft me te
vuur en te zwaard bestreden vanwege mijn omroepopvattingen’, schreef
hij, en ook ‘bij Rengelink heeft dat ongetwijfeld een rol gespeeld’. Dat
zou ook de oorzaak zijn geweest, dat hij binnen de Vara nooit een vaste
aanstelling had gekregen.™ Rengelink bevestigt dat achteraf voor een deel.
Hij kenschetst Verkijk als iemand die altijd conflicten om zich heen had
en ‘een fel voorstander van de nationale omroep was’. ‘Je werkte wel altijd
in een spanningsveld. Dat was bij ACHTER HET NIEUWS ook zo: span-
ningen tussen nationaal en de verzuiling zal ik maar zeggen.™

De publiciteit die naar aanleiding van de Paroolpublicatie tevens in
andere bladen de kop opstak, zorgde ook in het politieke vlak voor beroe-
ring. De psp stelde kamervragen over de kwestie. Ze bleven een jaar lang
liggen voordat ze door minister van defensie P. de Jong zouden worden
beantwoord. De strekking van zijn antwoord behelsde een weinig bevredi-
gende opsomming van alles wat er aan Nederlandse zijde was onderno-
men aan reddingspogingen. Er zou geen reden zijn tot verdere actie.

Integriteit
Bij de Vara was inmiddels de rust niet hersteld. Wigbold had het verbod
van het programma hoog opgenomen en zich de zaak min of meer toege-

eigend. Na de zijns inziens onvoldoende beantwoording door minister de
Jong, probeerde hij wederom de documentaire van Verkijk te program-

THDSCHRIFT VOOR MEDIAGESCHIEDENIS — 1999 [2] 1




meren. Hij had de oorspronkelijke documentaire ingekort tot minder dan
de helft, elf minuten. Uit de bewaard gebleven commentaartekst, die ver-
moedelijk bedoeld was om in de studio tussen de overgebleven fragmen-
ten van de documentaire te worden uitgesproken, is niet op te maken wat
er precies weg was gesneden.” Wel bleef de kritische teneur van het pro-
gramma intact — en zelfs nog verstetkt door het toegevoegde commentaar
van Wigbold. Al zorgde hij er ook deze keer voor niet te stellig te oorde-
len. Het onderzoelk was ‘zeer summier’ geweest, en ‘geen van de mensen
die aan deze uitzending meewerken, is door de Rijksrecherche gehoord’.
Maar: ‘Het is niet onze taak te oordelen of veroordelen. (...) Het is aan de
regering en de volksvertegenwoordiging om uit te maken of een her-
nieuwd onderzoek in deze zaak gewenst of nuttig is.”

Maar ook deze poging om de zaak Van Imhoff op het Vara-scherm te
brengen faalde: wederom werd de uitzending verboden. Rengelink was in-
tussen vertrokken naar de NTS, maar voorzitter Burger was — zoals te ver-
wachten viel — niet bereid uitzending toe te staan. Voor Wigbold en zijn
staf was de frustratie groot. De ACHTER HET NIEUWSs-redactieleden Hans
Jacobs en Bas Roodnat lieten in brieven aan Burger hun ongenoegen over
het besluit blijken. ‘Als er in het antwoord van minister de Jong zoveel
ruimte voor twijfel en onbehagen overblijft’, schreef Hans Jacobs, ‘als we
in gefilmde interviews beschikken over mensen die op zijn zachtst gezo‘?g:d
uitdrukking geven aan die twijfel (...) dan moeten we onszelf hypocrisie
en de oneerlijkheid van de doofpot-politiek verwijten.”™ Wigbold zelf was
zo getergd dat hij besloot het voorbeeld van Verkijk te volgen en de zaak
te publiceren. Brutaalweg schreef hij zijn voorzitter:

‘Tk kon her niet met mijn geweten overeenbrengen deze zaak de doof-
pot te laten in gaan, zonder althans van mijn kant een poging te heb-
ben gedaan dit te verhinderen. (...) Wat voor mij begonnen is als een
interessante journalistieke zaak, is uitgegroeid tot een morele kwestie,
waarbij m.i. mijn eigen integriteit op het spel staat. Her is trouwens de
enige mogelijkheid mijn frustratie te overwinnen die ik in de toekomst
zou gevoelen wanneer wij kritiek zouden moeten uitoefenen op andere

laakbare zaken.

Daarmee was de ‘affaire Van Imhoff voor de Vara formeel ten einde. De
documentaire zelf is onvindbaar gebleven en waarschijnlijk verloren ge-
gaan. De betrokkenen weten het niet meer. Rengelink dacht her materiaal
naar het Riod te hebben gestuurd. Maar bij het Riod en in het omroepar-
chief ontbreekt elk spoor.

De affaire heeft wel andere sporen nagelaten. Na de bestudering ervan
kan men tot een aantal conclusies komen. Het is allereerst duidelijk dat

TIJDSCHRIFT VOOR MEDIAGESCHIEDENIS — 1999 [2] 1

de redactie van ACHTER HET NIEUWS een grote mate van autonomie be-
zat — en dat deze autonomie in de loop van de tijd groeide. Hier wordt
een horizontaler wordende organisatie zichtbaar waarin geen volgzame
onderdanigheid meer past en waarin de journalistieke verantwoordelijk-
heid een steeds grotere rol gaat spelen. Daarnaast valt toch ook de verwe-
venheid van de toenmalige elite op. Wie de hele zaak volgt, ziet een dui-
delijk doofpotproces waarin leidinggevenden binnen omroep, overheid
en politiek elkaar op de hoogte houden en ‘dekken’. Alleen de pers —i.c.
Het Parool— weet zich hieraan te onttrekken en stelt zich op als de luis in
de pels. Verder is natuurlijk de gevoeligheid ten aanzien van alles wat met
de oorlog te maken heeft een centraal element bij deze affaire. De oorlog
raakte in dit tijdperk in discussie en een jongere generatie begint kritische
vragen te stellen over de houding van de Nederlandse bevolking en over-
heid tijdens de bezetting. Die kritick werd ze niet in dank afgenomen
door de mensen ‘die het allemaal hebben meegemaakt’. Al moeten de te-
genstellingen ook niet worden overdreven. Toen Wigbold een paar jaar
later binnen zijn redactic voorstelde om cen programma te maken over de
misstanden na de bevrijding in de Nederlandse kampen voor Ns®’ers,
kwam hem dat op een woedende reactie van zijn redacteur en oorlogsspe-
cialist Hans Jacobs te staan: ‘Dan neem ik ontslag’.”* Dat programma is er
ook niet gekomen.

En ten slotte: tussen 1964 — het begin van de affaire — en 1969 — de uit-
zending van het Hueting-interview — zijn de normen binnen de Vara dui-
delijk verschoven. Het bestuur van deze omroep had bij de Van
Imhoff-affaire te maken gekregen met een vrijwel unanieme afwijzing
door de televisiestaf en het conflict was, ook door de duur ervan, zeker be-
lastend geweest. Nogmaals zo’n conflict aangaan zou men niet snel meer
proberen. In die zin heeft de affaire de zelfstandigheid van de programma-
makers tegenover het bestuur vergroot en ondanks het verbod een flinke
zet gegeven aan het toch al doorwerkende proces van journalistieke eman-
cipatie. Het is dan ook waarschijnlijk dat in 1969 de Van Imhoff wél het
scherm zou hebben bereikt.”

Noten

1 L. de Jong, Het Koninkrijk der Nederlanden in de Tweede Wereldoorlog, deel
113, 2¢ helft, Den Haag 1984, p. 760.

2 K.W.L. Bezemer, Geschiedenis van de Nederlandse Koopvaardij in de Tweede
Wereldoorlog, Amsterdam/Brussel 1986, p. 638 e.v.

3 Interview J.W. Rengelink, 17 april 1996. Dick Verkijk vermoedt dat Burger
getipt is doordat hij gesprekken over de affaire had gevoerd op het ministerie
van justitie en marine. Tevens zou Burger banden hebben onderhouden met

TIDSCHRIFT VOOR MEDIAGESCHIEDENIS — 1999 [2] 1




20

10
II

12
3
14

I5

16

de BvD en wellicht via die weg zijn geinformeerd. Brief Verkijk aan auteur,
30 mei 1996. Vrijwel alle in dit artikel geciteerde brieven (inclusief die van
Verkijk aan de auteur) en de later te citeren autobiografie van Rengelink be-
vinden zich nu in het archief van het Omroepmuseum in Hilversum. Het ar-
chief van de Vara bevat geen documenten over deze kewestie.

Brief Verkijk aan auteur, 30 mei 1996, in: archief Rengelink, Omroepmuseum
(in het vervolg: ar0).

Zie K.W.L. Bezemer, Geschiedenis van de Nederlandse Koopvaardij in de Twee-
de Wereldoorlog. Al eerder had de auteur C. van Heekeren, wiens belangstel-
ling door de discussie rond de verboden Vara-uitzending was gewekt, toe-
stemming gekregen om in het Riod her archief te bestuderen. Hij interviewde
tevens een aantal overlevenden. L. de Jong gaf in zijn Kroniek de eerste min of
meer wetenschappelijk onderbouwde studie van het incident, op basis van
Van Heekeren en het toen al verzamelde mareriaal van Bezemer. Zie: L. de
Jong, Het Koninkrijk der Nederlanden in de Tweede Wereldoorlog, deel 11a, 2¢
helft, p. 752-760; C. van Heekeren, Batavia seint. Berlijn, de geschiedenis van
de Indische Duitsers in Nederlandse gevangenschap, ’s-Gravenhage 1983" (oor-
spronkelijk 1967). Op een aantal details verschilt de versie van Bezemer, die
als meest volledig en definitief mag gelden, van de tekst van de documentaire
maar in de strekking blijft het verhaal van Verkijk goed overeind.

Bezemer vermeldt deze getuigenissen maar kan niet geloven dat het waar is,
‘hoezeer de Duitsers omdat het Duitsers waren, in die tijd ook werden ge-
haat'. K’W.L. Bezemer, Geschiedenis van de Nederlandse Koopvaardij in de
Tweede Wereldoorlog, p. 648.

De getuigenissen zijn opgenomen in: C. van Heekeren, Batavia seint.

K. W.L. Bezemer, Geschiedenis van de Nederlandse Koopvaardsj in de Tweede
Wereldoorlog, p. 654.

Idem, p. 664-666.

Memo Rengelink-Burger, 9 december 1964, in: ar0.

Zie bijvoorbeeld de veranderingen die Mirjam Prenger scherst bij ACHTER
HET NIEUWS tegenover de congressen van de PvdA, waarbij een steeds grote-
re onafhankelijkheid werd getoond. Zie: M. Prenger, ‘Rode balletjes en
cinéma vérité. De Vara, de PvdA en de nieuws- en actualiteitenprogramma’s
in de jaren vijftig en zestig’, in: H. Klejjere.a. (red.), Tekens en teksten. Cul-
tunr, communicatic en maatschappelijke veranderingen vanaf de late middel-
eenwen, Amsterdam 1991, p. 158-173.

Brief Meyer Sluyser aan hoofdbestuur Vara, 5 januari 1965, in: Vara-archief.
Telefoongesprek tussen Verkijk en auteur, 27 mei 1996.

Zoals later vermeld, heeft Verkijk de tekst in een artikel verwerkt. Zie: Het
Parool, 16 april 196s.

Dit laatste citaat van de bootsman is niet opgenomen in het artikel in Hez Pa-
700l, maar is te vinden in een brief van Wigbold dd. 27 januari 1965. Dat
duidt erop dat het artikel in Het Parool niet de gehele tekst bevat van het pro-
gramma, al dacht Verkijk zich te herinneren dat dat wel zo was. Zie: brief
Verkijk aan auteur, 30 mei 1996, in: toegevoegd ARO.

J.W. Rengelink, Daz was het dan. Een autobiografie, deel 2 (‘Mijn omroep-
tijd"), niet gepubliceerd, Hilversum 1992, p. 125-126, in: ARO.

TIDSCHRIFT VOOR MEDIAGESCHIEDENIS — 1999 211

17
18

19
20

26

27
28

29

30
31
32
33

Memo Wigbold aan Rengelink, 27 januari 1965, in: ARO.

J.W. Rengelink, Dat was het dan. p. 3. In een gesprek met de auteur (17 april
1996) stelde Rengelink overigens dat het bestuur unaniem achter hem stond.
Rengelink was zelf de iniatiefnemer van de serie DE BEZETTING.

Bij vrijwel elke beroering over de oorlog is dat zichtbaar, zoals bij de discussie
rond de Drie van Breda in 1972, de Weinreb-affaire eind jaren zestig en de in
1974 uitgezonden ‘kritische’ vPrRO-documentaire VASTBERADEN, MAAR SOE-
PEL EN MET MATE. Zie: C. Vos, Televisie en bezesting. Een onderzock naar de
documentaire verbeelding van de Tweede Wereldoorlog in Nederland, Hilversum
1995, vooral hoofdstuk 3, 4 en s.

Memo Rengelink aan Wigbold, 28 januari 1965, in: Aro.

Zie bijvoorbeeld: H. Wijfjes, Radio onder restrictie. Overbeidsbemoeiing met
radioprogramma’s 1919-1941, Amsterdam 1988.

Interview met Rengelink, 17 april 1996.

Brief Rengelink aan Verkijk, 21 april 1965, in: aro.

Brief Verkijk aan Rengelink, 22 mei 1965; brief Rengelink aan Wigbold,
28 april 1965, in: ARO. |
Brief Verkijk aan auteur, 30 april 1996, toegevoegd aan aro.

Interview Rengelink, 17 april 1996.

Wigbold zelf wist zich dar niet meer te herinneren. Interview Wigbold,
19 april 1996. ’
Herziene tekst Van Imhoff, zonder datum, in: aro. Op de tekst staat aange-

geven dat de oorspronkelijke film op 2 maart 1966 is teruggebracht van 2520
naar 11'10.

Brief Jacobs aan Burger, 7 maart 1966, in: ARO.

Brief Wigbold aan Burger, 7 maart 1966, in: ARO.

Interview Wigbold, 19 april 1996.

Rengelink heeft dat later zelf (min of meer) bevestigd: ‘Het is mogelijk dar ik
in 1969, als ik er iets over te zeggen had gehad [hij was toen weer gede-
tacheerd bij de NTs], een Van Imhoff-affaire wel doorgelaten had.” Interview
Rengelink, 17 april 1996.

TIJDSCHRIFT VOOR MEDIAGESCHIEDENIS — 1999 [2] 1




